Żłobek i przedszkole ? dobro czy zło konieczne? (cz.1)

0
6

Posłać Nasze maleństwo do żłobka czy lepiej poszukać opiekunki?! Zapisać dziecko do przedszkola czy może jeszcze poczekać, bo jest za wcześnie?! To odwieczny dylemat wielu rodziców. Placówki opiekuńczo ? wychowawcze od 0 do 6 lat nas – rodziców przerażają. Ale czy słusznie?! Czy na pewno są one tak straszne jak nam się wydaje?!

Więź emocjonalna pomiędzy matką a dzieckiem jest czymś wyjątkowym. Jest jedną z najsilniejszych relacji jakie człowiek może wytworzyć. Budowanie jej przecież tworzy się już w okresie ciąży. Następnie wzmacniają ją poród, pierwszy kontakt po narodzinach, pierwsze karmienie czy przytulanie. Z czasem jest ona tak silna, że trudno to opisać. Dlatego decyzja o powrocie mamy do pracy i pozostawieniu dziecka pod opieką kogoś obcego jest bardzo trudna. Problemu nie ma, jeśli w perspektywie mamy pomoc dziadków, jednak nie zawsze jest to możliwe. Wówczas mamy do wyboru nianie bądź żłobek. Pierwsza opcja dla wielu z nas wydaje się wówczas najlepszym rozwiązaniem. Dziecko nie tylko pozostaje w domu gdzie czuje się bezpiecznie, ale także ma opiekuna na wyłączność. Znalezienie jednak odpowiedniej pani której powierzymy swoje maleństwo i dom nie jest proste. Ponadto wiąże się to z dużymi pieniędzmi. W takich sytuacjach często decydujemy się właśnie na żłobek.

ŻŁOBEK NIE TAKI WCALE STRASZNY

Plusów i minusów przemawiających za żłobkiem jest mnóstwo. Są zarówno zwolennicy jak i przeciwnicy tej instytucji. W głównej mierze wiąże się to z naszymi indywidualnymi doświadczeniami. Decyzja o oddaniu dziecka do żłobka jest często decyzją bardzo trudną. Nie tylko ze względu na uczucia naszego maleństwa, ale także nasze. Jest bowiem w nas rodzicach lęk, obawa, czujemy się winni. W całej tej sytuacji nie pomaga nam dodatkowo mylna wizja żłobka jako miejsca kojarzącego się z ciągłymi chorobami, brudem, rozwydrzonymi i płaczącymi dziećmi pozostawionymi często samym sobie. I to błąd. Bowiem dzisiejsze nowoczesne żłobki to z reguły placówki, w których pracują wykwalifikowani pedagodzy i opiekunowie. Placówki, które do każdego dziecka starają się podejść indywidualnie. Instytucje oferujące bardzo bogatą i ciekawą listę zajęć. A trzeba przyznać, że wybór jest duży. Chociażby zajęcia ruchowe, zajęcia manualne, dydaktyczne, zajęcia tematyczne, zajęcia na powietrzu, relaksacyjno-wyciszające, zajęcia indywidualne i grupowe, zajęcia muzyczne oraz różnego rodzaju zabawy. Oczywiście dzieci nie maja obowiązku uczestniczenia we wszystkim co proponuje nam żłobek. Zabawy i gry są bowiem dostosowane do indywidualnych preferencji i możliwości maluchów. Są to głównie zajęcia ogólnorozwojowe wspomagające rozwój zdolności i umiejętności dziecka. Dzięki zabawie mały człowiek nie tylko świetnie się bawi ale także ćwiczy wszystkie zmysły, umiejętności językowe, mowę, koordynację wzrokowo – ruchową oraz co najważniejsze uczy się współpracy z rówieśnikami. Wiele żłobków w tym znajdujących się w Piasecznie i okolicach podczas zajęć korzysta z elementów pedagogiki zabawy, kinezjologii edukacyjnej i pedagogiki Marii Montessori. Proponowane przez żłobki zajęcia i zabawy mają bardzo duży wpływ na rozwój naszych maluchów. Dla przykładu, zajęcia plastyczne pobudzają wyobraźnię i kreatywność. Są wspaniałą okazją do stymulowania rozwoju zdolności manualnych i usprawniania pracy małych rączek. Dzieciaki uczą się kolorów, kształtów, ćwiczą zmysł dotyku i bawią się fakturą. Zabawy muzyczno ruchowe mogą mieć postać tańca. Służą głównie usprawnianiu kośćca, mięsni dzieci i ich motoryki. Polegają na stymulowaniu zmysłów równowagi, wzroku, słuchu i dotyku. W tego rodzaju zajęciach wykorzystywane są zazwyczaj piosenki dla najmłodszych czy muzyka klasyczna. Zabawy manualno-konstrukcyjne to na przykład rysowanie bądź zabawa klockami, które służą rozwojowi procesów poznawczych, myślenia, spostrzegania i wyobraźni przestrzennej. A zabawy dydaktyczne polegające na nauce wierszyków, śpiewaniu piosenek, oglądaniu ilustracji, nazywaniu przedmiotów, poznawaniu roślin i zwierząt czy opowiadaniu bajek pozwalają kształtować wiedzę dziecka na temat otaczającego go świata.

Mogłoby się zatem wydawać, że dla lepszego rozwoju powinniśmy nasze maluchy wysyłać do żłobka. Oczywiście myślenie takie jest dużym błędem, a sama decyzja powinna być bardzo dobrze przemyślana. Jak się bowiem okazuje nawet naukowcy nie są w tej kwestii zgodni. Jedni z nich mówią, że dziecko do ukończenia trzeciego roku życia powinno pozostawać pod opieką mamy w domu. I jeśli jest to możliwe, rodzice nie powinni go wysyłać do żłobka. Z drugiej strony, zdaniem amerykańskich, brytyjskich i szwedzkich psychologów dzieci po żłobku wyprzedzają pod względem rozwoju języka i intelektu rówieśników, którzy byli jedynie pod opieką matki. Z kolei Dr Kathy Sylva z Uniwersytetu Oksfordzkiego uważa, że większość żłobków nie jest dla dzieci zagrożeniem. Maluchy, które są posyłane do żłobka są bardziej towarzyskie, a po 12. roku życia osiągają lepsze wyniki w nauce.

Zarówno w pierwszym jak i w drugim przypadku można mówić o sporym uogólnieniu. Bowiem opieka nad dzieckiem w domu jak i w żłobku może się różnić miedzy sobą. Poza tym żłobek żłobkowi wcale nie musi być równy i dziecko wcale nie musi czuć się tam bezpiecznie i miło. Przed nami zatem nie lada wyzwanie.

W drugiej części artykułu opowiemy o przedszkolach. O i ich wpływie na rozwój naszych pociech, zajęciach oraz kiedy jest dobry moment w życiu naszego dziecka, aby je zapisać.

Aneta Kolasińska

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.